Nový skejtpark v Bratislave, umiestnený pod Mostom SNP, priniesol mnoho výziev a zároveň možnosti na revitalizáciu dlhodobo zanedbanej oblasti. Ako sa podarilo premeniť tranzitný priestor na atraktívne miesto pre šport a rekreáciu? Aké technické a sociálne výzvy bolo potrebné prekonať? V rozhovore sa dozviete, ako sa podarilo vytvoriť harmonický a funkčný priestor, ktorý rešpektuje charakter mosta a zapadá do historického centra mesta.

Ing. arch. Martina Vnenková

Architektka v Metropolitnom inštitúte Bratislavy koordinuje a manažuje dlhodobé a krátkodobé architektonické projekty mesta. Jej úlohou pri tomto projekte bolo vytvorenie zadania, podieľanie sa na procese participácie a koordinácia s jednotlivými aktérmi – so štúdiom U/U a s oddeleniami bratislavského magistrátu, ktoré sa vo veľkej miere podieľali na realizácii.

  • Aké boli hlavné výzvy pri realizácii projektu v priestore pod Mostom SNP?

Nový a zároveň najväčší skejtpark v Bratislave sa nachádza na výbornom mieste, v blízkosti historického centra mesta, v tesnom kontakte s najstarším verejným parkom v strednej Európe – Sadom Janka Kráľa. Aj keď je to jedno z najnavštevovanejších miest v hlavnom meste, bolo dlhodobo zanedbané a slúžilo len na tranzit. Využitie podmostia bolo príležitosťou na zlepšenie kvality tohto dôležitého pešieho ťahu a zároveň na rozvoj športových aktivít v meste.

Hlavným cieľom bolo vytvorenie harmonického a atraktívneho funkčného priestoru na rôzne aktivity, ktorý by rešpektoval charakter mosta a zároveň zapadol do okolitého prostredia parku. Najväčšou výzvou bola adaptácia priestoru, ktorý sa doteraz nevyužíval, bol pomerne negatívne vnímaný a komplikovaný pre potrebu údržby mosta.

Rovnako bolo potrebné vyriešiť odvodnenie územia, ktoré bolo dlhodobo nefunkčné. Vyžadovalo si to komplexné technické riešenie a vyrovnanie sa s množstvom inžinierskych sietí pod povrchom.

Na mieste sa stretáva viacero typov používateľov – skejteri, cyklisti a chodci. Preto bolo nevyhnutné vytvoriť bezpečné prostredie, ktoré by vyhovovalo všetkým.

Štúdie v oblasti sociálnej bezpečnosti ukazujú, že osvetlenie a aktívne využívanie verejného priestoru môžu výrazne znížiť kriminalitu a zvýšiť pocit bezpečia.

  • Môžete nám priblížiť, aké konkrétne prvky boli zahrnuté do návrhu, aby sa priestor využil čo najefektívnejšie?

Návrh implementuje viacero funkcií do jedného kompaktného celku.

Priestor pod Mostom SNP je súčasťou strategického plánu na rozvoj komplexného mestského outdoorového športovania na nábreží Dunaja. Aj preto skejtpark doplnilo workoutové ihrisko, ktoré slúži aj bežcom, aby sa mohli rozcvičiť. Rovnako sme vytvorili relaxačné zóny, územie sa napojilo na cyklotrasy a skvalitnil sa prechod pre peších.

Hlavnou časťou priestoru je už spomínaný skejtpark, ktorý svojím pozdĺžnym smerom jazdy využíva krytý priestor pod mostovou konštrukciou v čo najväčšej možnej miere. Skejtpark je rozdelený na dve časti. Menšia, technická street sekcia, je určená začiatočníkom a druhá, väčšia park sekcia (s prekážkami ako napr. rail, transfer, hubba) je navrhnutá skôr pre pokročilých. Pri mostových pilieroch sú rádiusy na otočenie smeru jazdy a skejtpark využíva existujúce spevnenie svahu pod mostom. Vytvára tam oddychovú zónu so skvelým výhľadom na jazdcov. Všetky prekážky sú oddilatované od mostovej konštrukcie a sú navrhnuté tak, aby slúžili ako celoročné tréningové centrum na medzinárodné súťaže.

Takéto miesto v Bratislave chýbalo a bolo veľmi žiadané. V novom skejtparku môžu jazdiť okrem skejtbordistov aj BMX, inlinisti a kolobežkári.

  • Akým spôsobom zohľadňuje projekt sociálne a kultúrne potreby miestnej komunity?

Projekt bol navrhnutý s ohľadom na potreby miestnej komunity, s cieľom vytvoriť priestor, ktorý bude slúžiť ako miesto na pohyb a stretávanie.

Na začiatku tvorby zadania projektu prebehla participácia s návštevníkmi a návštevníčkami Sadu Janka Kráľa. Vyvíjala sa snaha o zapojenie rôznorodej skupiny ľudí, aby sa získali čo najpestrejšie výsledky a vedeli sme lepšie pochopiť potreby komunity a prispôsobiť projekt všetkým.

Pri mapovaní priestoru sa zistilo, že po zotmení sa ľudia priestoru vyhýbajú a že ženy tvoria menej ako päťdesiat percent používateľov, čo iné štúdie a literatúra uvádzajú ako signál zhoršenej kvality priestoru. Priestor pod mostom a jeho okolie využívali ľudia ako tranzitný priestor, nezdržiavali sa tu a netrávili tu voľný čas.

Medzi pripomienkami k potenciálnemu využitiu podmostia rezonovalo doplnenie športových funkcií. Okrem skejtparku si respondenti a respondentky vedeli predstaviť aj iné športové zariadenia. Tento poznatok v kombinácii s faktom, že priestor v blízkosti rovnako využívajú cyklisti a bežci, otvára možnosť rozšírenia aktivít aj pre túto skupinu.

Veľkou súčasťou projektu je už spomínaný skejtpark slúžiaci nielen skejtbordingovej komunite, ale aj iným športovým nadšencom. Kvalita a funkčnosť skejtparku boli pre nás kľúčové, preto sme od začiatku spolupracovali s Teodorom Kuhnom z Asociácie skateboardingu Slovenskej republiky, ktorý komunitu zastupoval a pomáhal nám s nastavením náročnosti a typom skejtparku vrátane výberu vhodných prekážok a zohľadnenia potrieb skejterov. 

Najväčšou výzvou bola adaptácia priestoru, ktorý sa doteraz nevyužíval, bol pomerne negatívne vnímaný a komplikovaný pre potrebu údržby mosta.

  • Pracovali ste v rámci návrhu a realizácie skejtparku s motívmi neďalekej rieky?

To je skôr otázka na autorov samotného návrhu, ale inšpiráciu neďalekou riekou môžeme nájsť v organických tvaroch a líniách, ktoré evokujú prúdenie vody, aj v materiáloch a farbách, ktoré harmonizujú s okolitým prírodným prostredím.

  • Ako sa zaistil bezpečný a pohodlný prístup?

Územie pod Mostom SNP sa predtým nevyužívalo, bolo negatívne vnímané a pomerne nebezpečné. Okrem riešenia funkcie bolo potrebné zohľadniť aj aspekty bezpečnosti. Mapovanie odhalilo, že týmto priestorom prechádza menej ako päťdesiat percent žien, čo iné štúdie a literatúra uvádzajú ako signál zhoršenej kvality priestoru. Zároveň počet návštevníkov večer výrazne klesal.

V rámci realizácie projektu sa vyriešilo osvetlenie podmostia a chodníkov. Upravili sa povrchy a sprístupnili sa pre všetkých používateľov vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou. Okrem toho sa integrovali bezpečnostné prvky, napríklad ochranné bariéry, ktoré chránia pred vyletením skejtbordov na chodník a cyklotrasu. Projekt tak zaistil nielen funkčný, ale aj bezpečný a pohodlný prístup pre všetkých návštevníkov.

  • Aké materiály a technológie sa pri stavbe použili?

Skejtpark tvorí prevažne betónová monolitická plocha, na ktorej sú osadené oceľové prvky (zábradlia) a ďalšie prekážky. Betónové organicky tvarované prekážky sa finálne ručne hladili a na podlahách prebehlo strojové hladenie. Betonáž a výstuž museli spĺňať presné tolerancie, aby sa zaručila vysoká kvalita a bezpečnosť pre používateľov. V časti inžinierskych sietí tvorí povrch betónová dlažba s rovnými hranami, ktorá plynule nadväzuje na monolitickú betónovú plochu.

Skejtparky nachádzajúce sa pod mostom môžeme nájsť vo viacerých mestách po celom svete. Napríklad v Barcelone, Štokholme alebo v Toronte.

  • Projekt pôsobí veľmi progresívne a moderne, inšpirovali ste sa nejakým existujúcim skejtparkom?

Skejtparky nachádzajúce sa pod mostom môžeme nájsť vo viacerých mestách po celom svete. Napríklad v Barcelone, Štokholme alebo v Toronte. V tomto projekte sme sa však snažili prispôsobiť svojej lokalite a jej špecifickým potrebám, aby bol výsledný priestor unikátny a najmä funkčný a používaný.

Architekti z U/U Studio, ktorí boli vybraní pre tento projekt, sú zároveň odborníci na danú tému a sú aj aktívni skejtbordisti. Podarilo sa im začleniť skejtbording do verejného priestoru tak, aby vznikol atraktívny komunitný priestor pre jazdcov aj pre širšiu verejnosť.

  • Ako bude skejtpark fungovať počas večerných hodín? Predsa len ide o centrum mesta…

Vďaka novému osvetleniu je možné používať športovisko nezávisle od času, aj počas večerných hodín. Skejtpark je umiestnený ďaleko od obytnej zóny, a tak ani v noci nikoho neruší.

Tento prístup nielen zvyšuje bezpečnosť športovcov, ale aj ľudí prechádzajúcich okolo. Štúdie v oblasti sociálnej bezpečnosti ukazujú, že osvetlenie a aktívne využívanie verejného priestoru môžu výrazne znížiť kriminalitu a zvýšiť pocit bezpečia. Skejtpark tak nielen podporuje aktívny životný štýl, ale aj zvyšuje sociálnu bezpečnosť.

  • Plánujete v budúcnosti rozšírenie alebo ďalšie úpravy tohto voľnočasového areálu?

V súčasnosti prebiehajú dokončovacie práce na revitalizácii okolia. V budúcnosti mesto plánuje úpravu susediaceho Sadu Janka Kráľa, ktorý ponúka ideálne prostredie na relaxáciu a oddych. Plánované zmeny zahŕňajú revitalizáciu zelene, úpravu chodníkov a doplnenie mobiliára.